Rozliczanie wynagrodzenia za pracę w związku z ustaniem stosunku pracy może być problematyczne. Pracodawcy często pytają, kiedy rozliczyć wynagrodzenie pracownika, z którym umowa o pracę uległa rozwiązaniu?
Kodeks pracy nie odnosi się wprost do tego zagadnienia, przez co pojawiają się wątpliwości co do tego, jaki termin jest w tym przypadku właściwy.
W tym zakresie możemy się spotkać z dwoma rozbieżnymi stanowiskami, tj.:
1. rozliczenie z pracownikiem w terminie przyjętym dla wynagrodzenia za pracę,
2. rozliczenie w ostatnim dniu zatrudnienia.
Oczywiście ze względów praktycznych, dla pracodawcy korzystniejsze jest pierwsze rozwiązanie, tj. rozliczenie wynagrodzenia w przyjętym w danym zakładzie pracy terminie uwzględniającym przepisy Kodeksu pracy. Należy jednak mieć świadomość, że w kwestii tej wypowiedziała się Państwowa Inspekcja Pracy oraz Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. W obu przypadkach uznano, że rozliczenie powinno nastąpić w dniu, w którym dochodzi do ustania stosunku pracy. Dlaczego? Ponieważ wypłata wynagrodzenia w terminach wynikających z Kodeksu pracy należy się pracownikowi, a nie byłemu pracownikowi. Z chwila ustania zatrudnienia, tj. rozwiązania umowy o pracę, osoba dotychczas zatrudniana przestaje być pracownikiem, a więc nie mają już do niej zastosowania przepisy Kodeksu pracy. W związku z tym rozliczenie wynagrodzenia powinno nastąpić w dniu ustania stosunku pracy, a tylko w wyjątkowych wypadkach w terminie późniejszym, np. wówczas, gdy ustalenie wynagrodzenia nie jest możliwe w dniu ustania stosunku pracy z przyczyn niezależnych od dotychczasowego pracodawcy.
Stanowisko to podzielił również Sąd Najwyższy w jednym z najnowszych orzeczeń, w którym również przyjął, że w razie ustania stosunku pracy rozliczenie z tytułu wynagrodzenia powinno nastąpić w ostatnim dniu zatrudnienia.
Jakie więc konsekwencje wiążą się z obowiązkiem rozliczenia wynagrodzenia za pracę w dniu rozwiązania stosunku pracy? Wynagrodzenie takie staje się wymagalne i należy je wypłacić, a pracownik może żądać odsetek za każdy dzień opóźnienia w jego zapłacie. Były pracownik, który nie otrzymał należnego mu wynagrodzenia może ponadto zawiadomić Państwową Inspekcję Pracy składając skargę, a także złożyć do sądu pracy pozew o zapłatę.