≫ GWARANCJA JAKOŚCI ≪
Gwarancja jakości, w szczególności w umowach B2B, odgrywa niezwykle ważną rolę. Sprecyzowane, sprawdzone i sprawne procedury reklamacyjne są przejawem profesjonalizmu i sprzyjają budowaniu trwałych i opartych na zaufaniu relacji biznesowych
≫ Na czy polega udzielenie Gwarancja Jakości?
Przez dzielenie gwarancji jakości Gwarant zapewnia kontrahenta, że dostarczone przez niego produkty spełniają określone wymagania w zakresie ich jakości, a wszelkie ujawnione w okresie gwarancji wady i usterki zostaną naprawione w drodze procedur gwarancyjnych.
≫ Najważniejsze elementy klauzuli gwarancyjnej:
1.Okres, na jaki udzielono Gwarancji: Czas trwania gwarancji powinien zostać precyzyjnie określony. Powinien odpowiadać charakterowi branży oraz właściwościom produktu.
2. Zakres udzielonej Gwarancji: Należy precyzyjnie określić, co obejmuje Gwarancja Jakości.
3. Wyłączenia: Należy precyzyjnie określić, czego Gwarancja nie obejmuje, np. usterki spowodowane niewłaściwym użytkowaniem produktu.
4. Określenie Procedury Reklamacyjnej: Należy zamieścić jasny opis procedury reklamacyjnej, tj. termin i sposób zgłoszenia wad, obowiązki gwaranta związane ze zgłoszeniem.
5. Kary Umowne: W obrocie profesjonalnym bardzo często zastrzega się karę umowną za niewykonanie obowiązków wynikających z udzielonej Gwarancji, co zapewnia dodatkowe zabezpieczenie interesów drugiej strony, a Gwaranta motywuje do wykonania obowiązków wynikających z udzielonej Gwarancji.
Aby procedury gwarancyjne przynosiły wymierne efekty ważne jest, aby podlegały one regularnym kontrolom, a w razie konieczności niezbędnym modyfikacjom. W tym aspekcie istotna jest odpowiednia wiedza, zaplecze merytoryczne oraz szkolenia i edukacja, co pozwala na zwiększenie świadomości i pozwala na dostosowanie procedur do potrzeb kontrahentów, a także sprzyja budowaniu relacji biznesowych.