Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z 27 listopada 2019 r. zwana też Dyrektywą OMNIBUS wprowadza szereg dodatkowych obowiązków podmiotów będących dostawcami internetowych platform handlowych. Za internetowe platformy handlowe w uproszczeniu można uznać platformy cyfrowe, za pośrednictwem których zawierane są umowy online o świadczenie usług lub sprzedaż towarów czy treści cyfrowych. Przepisy implementowane na jej podstawie do polskiego porządku prawnego mają być stosowane od 28 maja 2022 r. Jakie zatem szczególne obowiązki powstaną po stronie dostawców internetowych platform handlowych? Do najważniejszych będzie należał obowiązek przekazania konsumentowi m.in.:
1. ogólnych informacji dotyczących głównych parametrów decydujących o plasowaniu przedstawionych mu ofert w wyniku wyszukiwania oraz wskazania, jakie znaczenie mają te parametry w porównaniu z innymi parametrami;
Oznacza to, że dostawca będzie zobowiązany do poinformowania konsumenta korzystającego z platformy internetowej o zastosowanych kryteriach decydujących o wyświetleniu mu konkretnej oferty. Należy jednak pamiętać, że obowiązek ten będzie dotyczył wyłącznie tych platform, na których konsumenci mogą zawierać umowy bezpośrednio z przedsiębiorcami lub innymi konsumentami.
2. informacji, czy osoba trzecia oferująca usługi, towary lub treści cyfrowe na internetowej platformie handlowej jest przedsiębiorcą;
3. w przypadku, gdy druga strona transakcji nie jest przedsiębiorcą - informacji o niestosowaniu przepisów o prawach przysługujących konsumentowi w związku z zawartą umową;
4. informacji o podziale obowiązków związanych z umową zawieraną przez konsumenta na internetowej platformie handlowej, pomiędzy osobę trzecią oferującą towary a dostawcę internetowej platformy handlowej;
Obowiązek informacyjny trzeba będzie wykonać najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się taką umową na odległość w sposób jasny, zrozumiały oraz odpowiedni do środka porozumienia się na odległość jakiego użyto.
W samej Dyrektywie jak i uzasadnieniu projektu ustawy ją implementującej znajduje się szereg wytycznych szczegółowych dotyczących omówionych zmian. Odpowiednie przepisy krajowe jeszcze nie obowiązują, ale dostawcy internetowych platform handlowych powinni już zacząć przygotowania do wprowadzenia tych przepisów. Czasu zostało niewiele a prace wdrożeniowe wymagające przygotowania szeregu pouczeń, przesłanek ich zastosowania oraz czynności techniczne stricte mogą okazać się czasochłonne.